Cursus in het kort
Je leert de basis van systemisch werken aan de hand van vier domeinen en drie fases.
Deze interactieve online cursus is bedoeld voor professionals in de wijk of op school die met jongeren werken en vanuit dat perspectief te maken hebben meer willen leren over systemisch werken. Te denken valt aan jongerenwerkers in de wijk, jeugdverpleegkundigen, schoolmaatschappelijk werkers, zorgcoördinatoren, jeugdwerkers op sportclubs, mentoren op school, psychologen en orthopedagogen die wijk- en of schoolgericht werken.
De cursusdagen zijn 29 januari en 5 ,12 februari en 5, 12 maart 2025. (19.00-21.00)
Inhoud cursus
De cursist leert:
- De basis van het systemisch werken in de wijk/school op de leefgebieden van een jongere en systeem.
- Het motiveren en alliëren van de jongere en zijn systeem
- Het planmatig werken met het gezinsgerichte 10 gesprekken model
- Het stellen van realistische systeemdoelen op alle leefgebieden
- Het werken met “enactment” en andere uitgangspunten uit de gezinstherapie
- Het werken met en in “culturele” diversiteit
- Het leren stellen van de systemische en circulaire vragen
- Het schrijven van een toekomstplan met de jongere en het systeem
Opbouw
Cursusdag 1: de basis van systemisch werken aan de hand van vier domeinen en drie fases. In deze eerste meeting word je meegenomen in het systemisch gedachtengoed van MDFT en gaan we dieper in op de vier domeinen en de fasering in gespreksvoering. We nemen je mee in een aantal uitgangspunten van gezinstherapie.
Cursusdag 2: De kracht van de klik. In deze meeting gaan we in op fase 1: de kracht van alliantie en motivatie. Aan de hand van verschillende filmfragmenten en opdrachten, gaan we kijken hoe je de kracht van de klik succesvol in kan zetten in jouw praktijk. Hierin spelen zowel motiverende gesprekstechnieken als culturele sensitiviteit een grote rol
Cursusdag 3: Start met het 10 gesprekken model, theoretische onderbouwing en casuïstiek bespreking. We starten met Fase 1 uit het 10 gesprekken model, je leert onder andere: alliëren, hoopvol onderzoeken en signalen herkennen vanuit de jongere en het systeem. We gaan oefenen met gesprekstechnieken en interventies behorende bij Fase 1
Cursusdag 4: Fase 2 van het 10 gesprekken model. In deze bijeenkomst gaan we door met de casuïstiek en mee en gaan we interactief oefenen met het stellen van systeem doelen, We gaan oefenen met de gesprekstechnieken en interventies behorende bij Fase 2.
Cursusdag 5: Fase 3 van het 10 gesprekken model. In de laatste bijeenkomst gaan we werken aan Fase 3; de afrondende fase. Je leert een toekomst systeemplan te schrijven en te bespreken met de jongere en zijn systeem.
De cursus wordt afgesloten met een take home toets. En na positieve afronding van de toets, krijg je het certificaat: “Gezinsgericht werken met het 10 gesprekken model.”
Voor wie is de cursus?
Werk- en denkniveau: HBO
Deze cursus is voor professionals in de wijk of op school die met jongeren werken en vanuit dat perspectief te maken hebben meer willen leren over systemisch werken. Te denken valt aan jongerenwerkers in de wijk, jeugdverpleegkundigen, schoolmaatschappelijk werkers, zorgcoördinatoren, jeugdwerkers op sportclubs, mentoren op school, psychologen en orthopedagogen die wijk- en of schoolgericht werken.
De cursus wordt gegeven door:
- Sylvia Cool directeur-bestuurder, Mastertrainer Multidimensionele gezinstherapie (MDFT) en gastdocent GZ-opleiding PPO Groningen
- gastdocent Wiebe Jansma (trainer en gezinstherapeut)
Accreditatie
Registerplein: 10 punten
SKJ: 9,9 punten