Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Workshops MDFT Masterclass 2025

Workshop 1 Zicht op het Systeem: Werken met het Genogram in MDFT

Voor MDFT-therapeuten is het niet altijd eenvoudig om zicht en voeling te krijgen met de onderliggende familiedynamieken waar jongeren en gezinnen mee te maken hebben. Zeker omdat ze zich afspelen in een bredere sociaal-maatschappelijke context en wanneer deze dynamieken voortkomen uit thema’s, zoals trauma, uitsluiting of migratie. Het risico bestaat dat je – bewust of onbewust – in vaste denkpatronen terechtkomt, of dat delen van het systeem over het hoofd worden gezien.

In deze workshop ontdek je hoe het genogram een krachtig, visueel hulpmiddel kan zijn om je blik te verruimen en systemisch te kijken. Je leert hoe je het genogram inzet als een insluitende, oordeelvrije tool om gezinsleden met meer mildheid, begrip en erkenning naar zichzelf en elkaar te laten kijken. Zo ontstaat er ruimte voor beweging, herstel en groei.

Ook onderzoek je je eigen plek als MDFT-therapeut binnen het systeem: hoe verandert die plek door de verschillende fasen van het traject heen, en hoe kun je dat op een bewuste en transparante manier zichtbaar maken in het genogram? Deze workshop helpt je om vanuit verbinding te werken – met het gezin én met jezelf als hulpverlener.

  • Onderwerpen die aan bod komen
  • Gebruik van het genogram als hulpmiddel om systeemgericht te kijken
  • In beeld brengen van de bredere context bij gezinsdynamieken
  • Reflectie op de positie van de hulpverlener met behulp van het genogram

Na deze workshop, kun je (benoem de doelen, wat leert men)

  • Het genogram inzetten om gezinsleden met meer mildheid, begrip en erkenning naar zichzelf en elkaar te laten kijken
  • Herkennen hoe het genogram inzicht geeft in familiepatronen en -dynamieken, in relatie tot de bredere sociaal-maatschappelijke context van gezinnen
  • Ontdekken hoe het gebruik van het genogram ruimte kan creëren voor verandering en groei binnen gezinnen
  • De beeldtaal van het genogram gebruiken om jouw positie als MDFT-therapeut, en die van andere betrokken hulpverleners, zichtbaar en bespreekbaar te maken binnen het systeem

Deze workshop wordt gegeven door:

Janine Koppers
, medeoprichter van Roots of Me, heeft een achtergrond in sociaal werk, systemisch werk en filosofie. In 2014 ontdekte ze het genogram, maar miste een goede digitale tool. Samen met haar partner ontwikkelde ze Roots of Me, speciaal voor digitale genogrammen. De afgelopen jaren verdiepte ze zich in de beeldtaal van het genogram, om deze beter te laten aansluiten bij de diversiteit van hedendaagse gezinnen. Centraal in haar werk staan intergenerationele familiedynamieken, inclusie en waarde oordeel vrije hulpverlening.

Workshop 2 In Verbinding Online

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Een beschouwing van het begeleiden bij opgroeien in uitdagende tijden, nog los van online.
  • En dan hoe die situatie in combinatie met de online leefwereld een gevaar vormt. Want de online leefwereld krijgt overal de schuld van, maar het ligt iets genuanceerder.
  • De online leefwereld van de jeugd (en van volwassenen), media-opvoeding, mediawijsheid, online weerbaarheid
  • Polarisatie, hebben we daar de online leefwereld voor nodig?
  • Het samenspel welzijn en onderwijs

Wat leer je?

  • De deelnemer krijgt een perspectief - hoe kan je kijken naar de situatie waar de jeugd in opgroeit of wordt begeleid in het opgroeien? Hoe vinden opvoeders allerlei (ouders, beroepskrachten onderwijs, zorg, welzijn) elkaar hierin?
  • De deelnemer krijgt inzicht in de rol van de online leefwereld in het opgroeien van de jeugd. Welke behoeften heeft de jeugd eigenlijk zelf als het gaat om de online leefwereld?
  • De deelnemer neemt kennis van voorbeelden van hoe het welzijnswerk hierop reageert (het mediagesprek, samenspel onderwijs, opbouwwerk, aanpak polarisatie).

Deze workshop wordt gegeven door:

Clemens Streng. Hij is vijf jaar geleden zij-ingestroomd in het welzijnswerk. Met zijn achtergrond in communicatie ging het al snel over de impact van digitalisering en de online leefwereld op de maatschappij en het welzijnswerk. Naast zijn ontwikkelende rol (op zowel digitale geletterdheid, polarisatie, als het samenspel onderwijs en welzijn) werkt Clemens uitvoerend vanuit het schoolwelzijnswerk. Een plek waar je allerlei problemen vanuit de leefwerelden de klas in ziet komen. Waar je de jeugd treft maar ook ouders en de beroepskrachten uit het onderwijs. Deze combinatie geeft een inzicht in waar we vandaag de dag mee dealen, maar ook hoe je dat kunt doen. Daar neemt Clemens jullie in mee.

Workshop 3 Verbinden vanuit een creatief perspectief- AANMELDEN WORKSHOP KAN NIET MEER

In deze workshop gaan we vanuit een creatieve manier van werken nadenken, kijken en spelen met het thema verbinding. We kennen dit woord allemaal, maar voor iedereen is de betekenis anders. Ik wil de deelnemers van deze workshop uitnodigden om zich weer opnieuw, vanuit nieuwsgierigheid te verbinden met ‘verbinding’.

  • Nieuwsgierig ‘worken met what's in front of you”.
  • Zijn er meerdere manieren (behalve dan via het gesprek) om met een gezin verbinding te maken en te werken rondom dit thema?
  • Wat kun je als therapeut aan interventies bijvoorbeeld gebruiken om meer zicht te krijgen op hoe de gezinsleden met elkaar en met thema’s/ verhalen verbinding maken?

Maar ook denken we samen na hoe je als supervisor verbonden raakt met het verhaal van je therapeut over het gezin waar meer gewerkt wordt. En als we echt dapper zijn… wat zegt de manier waarop wij zelf verbinding maken over ons als MDFT therapeut/ supervisor?

Hoe mag jouw ‘zelf’ verbinding maken met het werk dat je doet? Door meer zicht te krijgen op hoe je kijkt, observeert en verbind, krijg je meer zicht op hoe jij jezelf als instrument kan inzetten om een MDFT behandeling/ supervisie traject vorm te geven. Zeker als je al langer bezig bent het met werk en de geëigende paden en automatische ingangen mogelijk niet voldoende meer prikkelen, geeft de creatieve ingang wellicht weer nieuwe kijk op verhalen. En voor beginnende therapeuten en supervisors geeft deze creatieve insteek een aanvulling in de rugzak van interventies.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Creatieve werkvorm, doen alvorens erover te praten!
  • Denken en discoursen rondom het thema Verbinding
  • Beeldvorming n.a.v. een eerste indruk
  • Zelfreflectie over hoe jouw manier van verbinding een verhaal kleurt
  • Koppeling naar de invulling van de rol als therapeut/ supervisor

Na deze workshop, kun je:

  • De deelnemer kan deze creatieve werkwijze inzetten in het werken met gezinnen
  • De deelnemer is zich bewust van zijn eigen discoursen en kijk op de MDFT-gezinnen
  • De supervisors nemen creatieve werkvormen mee in de supervisie om met de therapeuten andere manieren van verbinding maken te proberen
  • De supervisor en de therapeut gebruiken de zelfsupervisie om zowel verbinding met zichzelf als ook met het gezin en elkaar te houden.De deelnemers zien verbinding als een dynamisch begrip.

AANMELDEN WORKSHOP KAN NIET MEER.

Deze workshop wordt gegeven door:

Ingeborg Destellirer, werkzaam als systeemtherapeut. MDFT supervisor/ therapeut bij Brijder Jeugd op de poli’s Leiden en Alphen aan den Rijn. Van origine is ze opgeleid als dramatherapeute en psychodramatherapeut en ze heeft een clownerie cursus gedaan die in haar werken en haar zijn een grote invloed heeft. Ze werkt vanaf 2009 met MDFT en heb mede door die route, haar grote wens om systeemtherapeut te kunnen worden, waar kunnen maken. In haar werk hebben creativiteit, beweging, rollenspelen, voice dialogue en het werken met taal en metaforen een grote plek.

Workshop 4 Kijken met Andere Ogen: Taal, Aannames en Duiding in Je Begeleiding

In het dagelijks werk van MDFT-therapeuten speelt taal een grote rol in hoe gedrag, loyaliteiten en systeemdynamiek worden begrepen. Maar woorden zijn niet neutraal: ze zijn verbonden aan overtuigingen, referentiekaders en culturele aannames.

In deze workshop onderzoeken we hoe taal en duiding ons professioneel handelen beïnvloeden. Niet om direct iets te veranderen, maar om te leren kijken met andere ogen. Deelnemers leren hoe subtiele aannames en automatismen kunnen doorwerken in hoe ze gedrag interpreteren, en hoe ze zich daar met meer bewustzijn toe kunnen verhouden.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • De invloed van taal en framing op duiding van gedrag
  • De kracht van aannames: wat neem je (onbewust) mee in het gesprek?
  • Wat zie je, wat weet je, wat vul je in?
  • Oefenen met het vertragen van je interpretatie

Na deze workshop kun je:

  • Beter herkennen wanneer je duiding gekleurd is door je eigen referentiekader
  • Oefenen met het vertragen van je interpretatie van gedrag of reacties
  • Reflecteren op wat je raakt of verwart in contact met jongeren of ouders
  • Met meer nieuwsgierigheid luisteren naar dat wat anders is dan je gewend bent

AANMELDEN WORKSHOP KAN NIET MEER!

Deze workshop wordt gegeven door:

Aren ChanStichting Sitara Aren is psycholoog met een master in Training en Development. Binnen Sitara is hij coördinator en ontwikkelaar: hij verzorgt trainingen, ontwikkelt inhoud en beheert de Sitara bibliotheek. Zijn werk wordt gevoed door een diepe betrokkenheid bij thema’s als inclusiviteit, diversiteit en erkenning. Eerder werkte hij 5,5 jaar in de GGZ, waar hij zich richtte op digitalisering en organisatieprocessen. Daarnaast is hij docent Gesprekstechnieken en tutor aan de VU. Zijn kracht ligt in het creëren van verbinding bij complexe onderwerpen en het vertalen van theorie naar mensgerichte praktijk.

Workshop 5 Diversiteit en inclusie

In deze workshop leer je aansluiten bij gezinnen met verschillende culturele achtergronden.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Engagement opbouwen met gezinnen met verschillende culturele achtergronden
  • Bewustwording van je eigen privileges en de privileges van anderen

Na deze workshop:

  • Is de deelnemer zich bewust van eigen privileges en het effect daarvan
  • Kan de deelnemer gezinnen begrijpen vanuit hun context, identiteiten, overtuigingen en waarden
  • Is de deelnemer bekend met engagement strategieën behulpzaam in het werken met gezinnen met verschillende culturele achtergronden

Deze workshop wordt gegeven door:

Eveline Hendriks
. Na werkzaam te zijn geweest in diverse functies in onder meer GGz en JeugdzorgPlus, is ze in 2015 gestart als Therapeut Multi Systeem Therapie (MST). Toen in 2018 een nieuw team in een nieuwe regio startte, werd ze MST Supervisor van dit team. Nadat ze gevraagd werd assessment te doen voor de functie van MST Expert, is ze ervoor gegaan en inmiddels werkt ze sinds mei 2022 in de rol als expert en trainer voor MST Nederland en België.

Haar drijfveer om zich in te zetten voor jeugdigen en hun gezin is het sterke geloof in de kracht van opvoeders en het bouwen aan sterke verbinding met anderen om de jeugdige heen, zodat kinderen gezond en liefdevol thuis kunnen opgroeien. Naast haar baan zet ze zich graag in voor de gemeenschap door vrijwilligerswerk.

Workshop 6 Dysfunctioneel patroongedrag Herkennen en bespreekbaar maken- DEZE WORKSHOP IS VOL, BEIDE RONDES


AANMELDEN VOOR DEZE WORKSHOP KAN NIET MEER.

In het ontrafelen van gezinsdynamieken is het soms lastig om te duiden welk gedrag passend/logisch is en welk gedrag dysfunctioneel. Het is mogelijk om hierin te leren waar gedrag passend is in het nu en wanneer gedrag voortkomt uit overleving in het verleden. Deze workshop helpt om hierin onderscheid te leren maken.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Vroege hechting en ontwikkelen van overlevingspatronen/-gedrag
  • Alles was geweldig – of kritisch zijn. Wat is veilig gehecht?
  • Cirkel van Bewustzijn en overlevingsgedrag.
  • Herkennen van overlevingsgedrag van de ander (maar ook van jezelf?)
  • Met behulp van casuïstiek en de metafoor van het Spaarvarken in kaart brengen hoe vroege ervaringen een verklaring kunnen zijn van (niet logisch versus gevoels) gedrag in het hier en nu.
  • Hoe vind je de pijnpunten en hoe maak je dit bespreekbaar?
  • Het belang van de emotionele ontwikkelingsleeftijd.

Na de workshop:

  • Kun je onderscheid maken tussen logisch/feitelijk gedrag in het hier en nu en gevoelservaringen uit het verleden.
  • Ken je het belang van de vroege ontwikkeling en het uitvragen hiervan met gezinnen.
  • Herken je overlevingsgedrag dat iemand ooit heeft moeten leren.

Deze workshop wordt gegeven door Liesbeth Bullinga

Ze komt uit een groot gezin van 6 kinderen en is daarvan de jongste. Ze is jong getrouwd en het eerste deel van haar carrière is ze fulltime moeder geweest van 3 kinderen. Inmiddels zijn haar kinderen groot en zelfstandig. In haarvrije tijd schildert ze graag, houdt ze van lezen en muziek.

Na de geboorte van haar jongste kind, is ze opgeleid tot leerkracht basisonderwijs. Tijdens deze opleiding kwam ze in aanraking met het vak pedagogiek. Dit was voor haarj aanleiding om te kiezen voor de studie ‘orthopedagogiek’ aan de universiteit in Utrecht. Tijdens deze studie kwam ze in aanraking met de boeken van Alice Miller. Haar visie en scherpe blik op kindermishandeling en verwaarlozing, boeide haar enorm en hebben ertoe geleid dat ze zich hierin verder heeft gespecialiseerd en is gaan verdiepen in ‘gehechtheid, peri- en prenatale ontwikkeling en trauma’. Met name hoe de hechting van een kind samenhangt met het ontwikkelen van zijn gevoelens, gedrag en gedragspatronen. Het is voor haar een drijfveer geweest om te leren en te ontwikkelen.

Sinds 2016 is ze gestart met een eigen praktijk in Apeldoorn.