MDFT en het Coronavirus

Nu we, in deze tijd van het Corona virus, vooral  de gezinnen online  gaan spreken en zien, hebben we bij SJI het volgende gedaan:

1. Op Facebook staat een filmpje waar je je tips en tricks achter kan laten voor collega’s: wat werkt bij de gezinnen in deze tijd.
  2. We hebben natuurlijk gezinnen met kwetsbare jongeren en/of ouders, dat betekent dat we ze moeten helpen deze tijd door te komen, maar ook oor moeten hebben voor hun angsten.

Inhoudelijke tips

1. Zorg ervoor dat je en de jongere, ouders en het gezin online krijgt of aan de telefoon.
  2. Sta erbij stil dat gezinnen het lastig kunnen vinden je niet live te zien, maar laat in je boodschap merken dat je net zo betrokken blijft als dat je altijd bent.
  3. Maak afspraken over wanneer je wie belt, whatsapped, facetimed, skyped of zoomed (tips: Zoom is (tijdelijk) open voor meer dan 3 bellers)
  4. Hou de online sessies korter, maar frequenter.
  5. Zorg ervoor dat jezelf de juiste informatie hebt met betrekking tot Corona zodat je bij eventuele angst het gezin/jongere kan geruststellen. Wijs ze ook op de juiste kanalen, want er komt veel onzin voorbij op Social Media. Voor jongeren met een LVB en/of autisme zijn er websites om ze te helpen met begrijpen: https://www.facebook.com/groups/251401918858543/  speciaal voor autisme. Hebben ook een youtube filmpje.  Het plaatje van de RIVM kan versimpeld worden voor de doelgroep LVB (handen wassen ed.). Weet je zelf nog meer sites: plaats ze op onze facebook pagina.
  6. Help ouders met nadenken over een dag invulling in het gezin: wie gaat wat doen, hoe vaak zitten we bij elkaar, wat gaan we niet doen, wat parkeren we, wat hebben we daarvoor nodig? Zorg ervoor dat ze voldoende momenten in bouwen dat ze even apart zijn van elkaar.
  7. Kijk in hoeverre het ouders lukt hun zorgen even anders te uiten en te parkeren naar de telefonische of online gezinssessies, zo niet: plan extra sessies met ouders en jongere apart en maak afspraken hierover.
  8. Kijk in hoeverre het gezin genoeg financiële mogelijkheden heeft om boodschappen te doen etc. er zijn gezinnen die ouders hebben die nu in de problemen komen omdat ze geen werk hebben: probeer hier en aandacht aan te besteden, maar ook te kijken of het mogelijk is via de gemeente alvast iets van een noodpotje te verkrijgen en bespreek het in je eigen organisatie. (als er meer zijn, kan de organisatie misschien gaan escaleren naar de gemeente)
  9. Voor jongeren met een verslavingsprobleem die nu niet aan hun middelen kunnen komen: plan extra online sessies, houdt vinger aan de pols en laat ouders eventuele “afkick” verschijnselen monitoren, zijn die hevig, bel met de huisarts of verslavingsarts.
  10. Voor gescheiden ouders die co-ouderschap hebben: overleg met beiden over de situatie en laat ze een beslissing nemen over het heen- en- weren van de kinderen. Tip: bij verkoudheid van de ouder en/of kind: laat het kind op 1 plek.
  11. Denk aan een avondopenstelling voor de online sessies met ouders en jongeren, 1 of 2 keer per week. Reden: ’s avonds vergoten angsten en dan is het fijn om je therapeut even te spreken en we verlichten zo de druk op de crisisdiensten.
  12. Wat wij bemerken is dat gezinnen veel begrip hebben voor de situatie, maar zich ook zorgen maken over de komende tijd en de verveling die ongetwijfeld toe gaat slaan. Daarbij heeft  elk gezinslid zijn eigen vragen en/of angst met betrekking tot Corona. Neem dit dus wel mee in je online sessies.
  13. Verder horen we van meerdere supervisoren uit het veld  dat ze elke dag starten met een korte online sessie met het hele team om bijzonderheden over hun gezinnen door te spreken, dat is een uitstekend idee, zo hou je de vinger goed aan de pols!
  14. Maak een groepsapp met het gezin. Dan kan je na je telefonische sessies monitoren hoe het gaat en blijven de communicatielijnen kort en duidelijk. (Brijder, dank voor het delen van deze tip)

Tips van onze partners:

MDFT International, de grondleggers van MDFT, hebben ook hun tips gedeeld (in het engels). Ga hier naar Guidance for MDFT during Covid-19

De MDFT instellingen willen ook graag hun informatie delen met MDFT therapeuten:

Relevante websites

Hieronder volgt een lijstje met nuttige tips voor jullie on-line behandelingen!

Overige handige tips:

Wist je dat je Whatsapp ook op je desktop kan installeren? Kijk hier voor instructies.

Speciaal voor mensen in de zorg: Bezorg de Zorg, een website waar zorgprofessional boodschappen kunnen bestellen en laten bezorgen.

Zelf een Tip?

Deel je ervaring met andere MDFT therapeuten. Laat je tip achter op onze Facebook pagina, of mail het ons.

Ook bij SJI houden we ons aan het advies van de Overheid en werken we thuis. Het SJI team is gewoon bereikbaar via de o6-nummers of via email.

Vragen?

Algemene vragen kun je sturen naar info@stichtingjeugdinterventies.nl.