MDFT en het Corona virus bij Lijn 5

Plan van Aanpak MDFT Amsterdam hantering behandeling t.t.v corona periode 16-3 tm 06-04. Lijn 5!

Algemene Uitgangspunten “zorg op maat”:

Alles wat niet face to face hoeft, gaan we niet doen. Dat betekent dat we de zorgondersteuning op een andere manier moeten gaan invullen maar dat we de wel zoveel mogelijk de continuïteit van behandeling waarborgen.

Wat gaan we wel doen

Zoveel mogelijk in contact blijven met gezinnen om ze ondersteuning en support te bieden in deze periode, denk aan:

Hou rekening met het volgende:

Mbt. corona.

Uitstralen wat de overheid zegt: niet in extremen, blijven bij de basis. (inzichtelijk maken ahv concrete voorbeelden, herhalen en wat ze wel en niet moeten doen concreet voor ze maken (wat betekent dat voor ons?): kans is groot dat ze het niet echt begrijpen.

Hoe richten we de sessies in?:

Kijk welke Fase 1 sessies prima telefonische te doen zijn (uitvragen wensen, eigen jeugd, veiligheidslijst etc). Bereidt deze voor.

Rationale hoe pak ik dit (telefonische) aan is bij elke telefoon sessie nog steeds zeer belangrijk voor een hoog rendement.

Therapeutische coachen deze periode blijft de leidraad:

Stel per dag : wat heeft  dit gezin/dit kind/deze ouder deze dag van mij nodig?

It’s in front of you ( bv omgaan met de beperkingen en spanningen die deze situatie opleveren gericht op “teambuilding” van het gezin of de relatie.

Gericht op empowerment: wat heb je/jullie zelf al bedacht? On deze 3 weken vorm te geven. Zorgen en angsten in kaart brengen, meedenken aan oplossingen. Krachten en positieve vaardigheden uitvergroten.

mind-set gericht op: Uitgaan van wat kan wel? hoop geven –sterk uitvergroten van positiviteit en wat wel goed gaat. Blijf zelf ook positief, Hoe zorgelijk ook. Blijf de hoop brengen, gericht op samen/teambuilding van het gezin. Jullie kunnen dit! (en ik ga je helpen).

Gericht op positief ouderschap: coachen van ouders en gezinsleden positief te blijven en positief op elkaar te reageren. Dit kan je voor en nabespreken. Hoe steunen we elkaar als het moeilijk wordt?

Gericht op blijven communiceren: aanmoedigen gezinsleden aan het gesprek met elkaar te voeren, hoe willen we deze 3 weken doorkomen? Wat heb jij nodig? Wat heb ik nodig? Elke dag dit even opnieuw met elkaar bespreken. ’s avonds even checken: hoe was deze dag voor jou? Dat kun je ze letterlijk leren.

Preventieplan al met ze invullen belangrijke telefoon nummers: (belangrijke nrs eigen netwerk, crisis nrs etc)

Wat te doen code oranje/rood: ondersteuning in nabijheid nodig.

Hoe blijven we verder aan het werk?

Benut de vrijgekomen tijd voor het bijschrijven van rapportage, casus-conceptualisatie, verslagen of vooruit schrijven van evaluaties, projectplannen.

Wbt: Casus-conceptualisaties: wat je aan info mist kun je telefoon sessie op inrichten

Dossier op orde? Verslaglegging zoveel mogelijk met begeleidend briefje al naar gezinnen versturen.

Vergaderingen: belangrijke punten, zoveel mogelijk per mail en dmv telefonische overleg/ beeld bellen. (groepsbellen zou ideaal zijn).