Enver
Tom en zijn ouders

'Het gesprek met elkaar aangaan en écht te gaan horen wat de ander zegt, is een eerste stap naar verandering’

Al op jonge leeftijd liep Tom steeds meer vast op school. Hij voelde zich onbegrepen en ook thuis leverde dit steeds meer problemen op. Er werden verschillende onderzoekstrajecten ingezet en verschillende diagnoses passeerden de revue. Tom wisselde een aantal keren van school en zette uiteindelijk 24/7 een masker op om zich buitenshuis staande te houden. Thuis kwamen de problemen van school eruit. Zijn ouders zagen Tom somberder worden, hij kreeg verkeerde vrienden, ging steeds meer blowen en er waren veel ruzies thuis. Op zijn 17e kwam hij volledig thuis te zitten. Tom en zijn ouders voelden zich machteloos. De hulp vanuit verschillende instanties had hen niet gebracht waar zij op hoopten. Tot zij in aanraking kwamen met Multidimensionele Familietherapie (MDFT).

“Voordat we aan dit traject begonnen waren we de wanhoop nabij. Ik zei wel eens; “Of ik word zelf opgenomen of Tom moet opgenomen worden.”, aldus zijn moeder Claudia. “We wilden graag dingen veranderen, maar het lukte ons niet. We leefden allemaal ieder voor zich, maar niet meer als gezin.”

Eerste kennismaking met MDFT
“In het begin waren wij als gezin wel wat sceptisch. De afgelopen jaren hadden we weinig vertrouwen gekregen in de instanties waar wij aangeklopt hebben. Soms leverde het een korte verbetering op, maar uiteindelijk ging het toch steeds meer bergafwaarts met Tom.”

“MDFT was voor ons als gezin echt de laatste strohalm. Als dit niets zou opleveren dan zouden we met alle hulpverlening stoppen. De MDFT-therapeut gaf ons vanaf het begin het gevoel dat ze ons serieus nam en dat was fijn.” aldus ouders.

Vertrouwen en motivatie
Tijdens de eerste fase van MDFT staan het werken aan een vertrouwensband tussen de therapeut en de gezinsleden en de motivatie om te veranderen centraal. Niet alleen met de jongere maar ook met in ieder geval één van de ouders. De MDFT-therapeut leert het gezin goed kennen en komt te weten wat zij graag willen veranderen. Deze basis is nodig voor de volgende fase.

“De MDFT-therapeut had een positieve houding en liet ons in onze waarde. In de gesprekken kwam ze vaak heel dicht bij ons gevoel en dat raakte ons enorm.”

Verandering
Waarom doen we wat we doen en wat hebben we echt van elkaar nodig? Claudia vertelt; “De gesprekken zorgden vaak ook weer voor gespreksstof na het bezoek, waardoor er meer structuur en rust kwam in huis, maar ook tussen ons onderling. Ik vond het soms lastig om aan te geven dat sommige dingen mijn grens bereikt hadden. Maar het was ook fijn om aan onszelf te werken, want dingen die al jarenlang vast zaten, werden nu wel meer bespreekbaar.”

“We leerden om vanuit een ander oogpunt naar sommige dingen te kijken en dat werkt erg verhelderend. We weten nu ook beter wat ieders wensen zijn. Door MDFT leren we nog steeds elke dag van elkaar.” vult vader Anton aan.

Doorzetten, ook als het even niet goed gaat
Werken aan verandering gaat met vallen en weer opstaan. Ervaren en leren met en van elkaar. Claudia en Anton vertellen; “Je bent als gezin bezig om met elkaar naar een beter level te groeien. Dat was soms ook confronterend. Denken dat je het goed doet en tijdens gesprekken blijkt dan dat iets averechts werkt. Maar inmiddels zijn we aardig op weg om weer een ‘normaal’ gezin te worden, elkaars ‘mankementen’ te accepteren en daarmee verder te komen.”

Weer durven dromen over de toekomst
Het hele traject heeft ups en downs gekend. Inmiddels is MDFT afgerond. Tom heeft weer toekomstperspectief; hij is zich aan het oriënteren op een passende vervolgopleiding en werkt momenteel hard om zijn studiegeld bij elkaar te sparen. Zijn ouders hebben weer vertrouwen in hem en laten Tom nu meer los.

“Ik voel me momenteel gelukkig. Het lukt me beter om prioriteiten te stellen en het grotere geheel voor ogen te zien. Ik ben ook meer mijn verantwoordelijkheden gaan oppakken. Ik heb er vertrouwen in dat het wel goed komt met mij en mijn ouders.” aldus Tom.

Claudia; “We kijken positief terug op het hele traject. Het heeft ons erg geholpen dat er door MDFT naar het hele plaatje gekeken is. Er zijn zoveel factoren die invloed hebben op alles wat er speelt. Daar is nooit eerder naar gekeken en daar is het in de andere hulpverleningstrajecten waarschijnlijk altijd op vast gelopen.”

Anton vult aan; “Een van onze doelen was om Tom weer gelukkig te zien. Dat is gelukt en we durven weer met vertrouwen naar de toekomst te kijken.”

Download hier de volledige verhaal: Klantcase Enver Tom en zijn ouders

Bezoekadres: Oude Vaartweg 2, 2343 JD Oegstgeest