Corona Column 5

Liefde in tijden van Corona

Vorige week donderdag waren 8000 mensen online om Esther Perel te horen en zien spreken. In de chatbox van het evenement was al duidelijk dat de verwachtingen torenhoog waren: alsof Esther eindelijk het verlossende woord ging spreken in deze zware tijden… Alsof zij de antwoorden moest gaan geven op de prangende vragen in ons werkgebied ten tijde van Corona. Het eerste half uur viel voor de meeste mensen tegen: Esther bleek gewoon dezelfde onzekerheden als iedereen te hebben: vol goede moed je werk doen in deze tijd, off days hebben, gaan wandelen, weer een moed in de schoenen zak dag en hup weer opnieuw hoop houden.

Voor mij had dat eigenlijk iets ontzettend geruststellends: ook de wereldberoemde gezinstherapeute was aan het zoeken aan het worstelen en aan het experimenteren. En dat is goed genoeg! Voor veel mensen was het teleurstellend, en ik vraag me dan af: waarom? En ik denk dat ik het weet (nadat ik de bijna 300 vragen die in de meeting met Esther Perel voorbijkwamen,  heb doorgescrolld).  Veel mensen zijn in deze tijd van beeldbellen erg onzeker over hun eigen therapeutische vaardigheden, hebben het idee dat het niet goed genoeg is, dat ze verloren zijn zonder het “echte” contact, wij hebben dit beroep immers gekozen omdat we dicht bij mensen willen zijn en liefde hebben voor de mens. En daar zei Esther Perel iets heel moois over…iets wat je kan gebruiken in je werk zodat je het gevoel van intimiteit en dichtbij zijn ook kan overbrengen zonder face- to -face contact. Ga terug naar je eigen verhaal: denk aan hoe je vroeger uren zat te bellen met degene aan de andere kant waar je verliefd op was….weet je nog hoe intiem dat voelde, weet je nog dat je kibbelde over: nee jij moet nou ophangen, nee ik hang op. En dat nadat het gesprek was beëindigd, je wat zweverig met rode wangen uit het raam keek en wegdroomde?  Gebruik die herinneringen om beeldbellen of bellen een echte verdieping te geven, dat kan! Mensen aan de andere kant van het beeld willen namelijk nog steeds hetzelfde: gezien en gehoord worden en het is aan ons omdat met alles wat we in huis hebben, te doen!

In MDFT heeft de grondlegger eens vier waardewoorden benoemd waar de therapeutische benadering op drijft:  Heart (je werkt vanuit je hart),  Mind (je werk vanuit je kennis), Science (je werkt vanuit een een uitstekend onderbouwde methodiek) en Soul (je werkt met universele waarden voor de mens: liefde, erkenning, erbij horen). Ik geloof dat we met deze waardewoorden en een beetje geruststelling en fantasie van Esther Perel een heel eind komen in dit tijdperk en in dit leven. Als dat geen liefde is! Hou vol en anders vast ! Het is goed genoeg!

Sylvia Cool

SJI