Onze allerbeste wensen voor 2021!

De wereld veranderde in 2020 ingrijpend. Ons aanpassingsvermogen werd daardoor afgelopen jaar grondig uitgedaagd. Dat was lastig en vermoeiend en toch ook leerzaam en boeiend. Als opleiders en begeleiders van de dagelijkse praktijk in jeugdzorg, JJI’s en jeugd-GGZ zagen we hoe onze relaties met veel zorg moeilijke keuzes maakten om hun dienstverlening en interne processen aan te passen aan de nieuwe realiteit.

Ook voor SJI zelf waren veranderingen noodzakelijk. Waar we tot voor kort in de organisatie kwamen om cursisten te begeleiden en professionals naar ons kwamen om te trainen zijn we afgelopen jaar op zoek gegaan naar hybride werkvormen. De een-op een begeleiding en ondersteuning van cursisten ging via Teams en telefoon. Dat lukte eigenlijk heel goed. We hebben een prachtige nieuwe hybride opleiding MDFT ontwikkeld en aanvullend aanbod voor vrijgevestigde psychologen en pedagogen. Wij zijn wakker en klaar voor 2021! Hybride trainingen, organisaties online begeleiden, online lezingen geven over bijvoorbeeld rouwverwerking en Livestreams regelen. Het is onze nieuwe realiteit en het gaat in ieder geval zo goed, dat we met vertrouwen het nieuwe jaar ingaan met elkaar.

Ons online aanbod ontwikkelen we in 2021 volop door. Zo sluiten we aan bij de nieuwe realiteit en blijven we ook dit jaar actief om de jeugdhulp te verstevigen. We wensen iedere jeugdprofessional en hun omgeving voor 2021 behalve gezondheid ook een inspirerend jaar.

In deze ‘nieuwjaarsaftrap’ meteen een paar suggesties om in beweging te blijven of te komen letterlijk en figuurlijk!

Letterlijk: beweeg

Hoogleraren experimenteel breinonderzoek houden al langer een pleidooi voor het belang van lopen. Een mobiel lichaam geeft een mobiele geest en die combinatie maakt ons gezond, communicatief en mentaal sterk. “Lopen scherpt onze zintuigen”, vertellen zij. Hersenonderzoek laat zien dat de activiteit in de hersendelen gericht op onze zintuiglijke ervaringen toeneemt zodra je opstaat en stappen zet. “Elektrische hersensignalen schieten heen en weer als we op pad gaan. Iemand die loopt, is alerter en wakkerder. Ideaal dus voor een brainstorm op het werk: sta op en loop! Start met die lunchwandeling; het kan nu!

Figuurlijk: versterk je mentale fitheid

Mentale fitheid gaat over de conditie van de geest. Als je mentaal fit bent, zit je lekker in je vel, sta je positiever in het leven, heb je minder last van stress en kun je problemen beter de baas. Pas als je lichamelijk én mentaal in evenwicht bent, voel je je goed en veerkrachtig. Mensen die mentaal fit zijn, lopen minder risico op psychische én lichamelijke klachten en stoornissen. Mentale fitheid kun je oefenen. Een techniek die goed kan helpen is visualiseren, want je kunt vaak erg rustig worden als je jezelf in gedachten verplaatst naar een mooi moment in je leven of fijne omgeving. Deze techniek zorgt ervoor dat de spanning in zowel je lijf als je geest afneemt dankzij de neuronen in de minder dominante delen van je hersenen die hierbij worden aangesproken.

Er zijn natuurlijk veel meer technieken die je voor je dagelijks leven kunt inzetten. Je kunt namelijk mentale oefeningen toevoegen aan dingen die je toch al doet. Voorbeelden hiervan zijn lezen, dagdromen, lol hebben en leuke dingen ondernemen. Daarnaast zijn de volgende technieken geschikt om je mentale fitheid te verbeteren:

1: Stop met multitasken

Je denkt dat je met multitasken meer dingen tegelijk gedaan krijgt, maar in werkelijkheid zorg je juist voor meer problemen dan je oplost. Door jezelf op één specifieke taak tegelijk te richten verbeter je je concentratievermogen en ben je uiteindelijk veel productiever.

2: Wees vriendelijk voor jezelf

Vriendelijk voor jezelf te leren zijn is een goede manier om meer zelfvertrouwen te krijgen. Deze zogenaamde positieve bevestiging, of positief tegen jezelf praten, helpt niet alleen je zelfbeeld te verbeteren maar maakt je ook daadwerkelijk fysiek gezonder.

3: Speel spelletjes

Puzzel mentale fitheidDoor het spelen van geheugenspelletjes en puzzels kun je ook je mentale fitheid verbeteren, denk bijvoorbeeld aan:

Kruiswoordpuzzels en sudoku’s

Memory, quizzen maken en spelen, ook online!

4: Lees

Lezen is de ultieme mentale training, door de verwerking van woorden en meteen de betekenis erbij vinden. Daarnaast is lezen erg goed voor je verbeelding omdat je de gelezen tekst meteen voor je kunt visualiseren. Ook werkt het ontspannend en inspirerend.

5: Probeer nieuwe dingen

Ook door nieuwe ervaringen op te doen kun je je mentale fitheid verbeteren. Eet bijvoorbeeld eens iets onbekends of neem een andere route naar je werk, supermarkt of sportschool. Ook kun je dagelijkse activiteiten eens op een andere manier proberen te doen. Door onbekende dingen te doen of bekende dingen op een andere manier te doen blijven hersencellen en connecties ook op latere leeftijd langer behouden. Of volg een nieuwe opleiding. Een professional die blijft leren werkt aan zijn mentale fitheid: mooi toch!

Nelleke Groenewegen

Directeur-Bestuurder SJI

Terug naar overzicht
Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen en activiteiten van Stichting Jeugdinterventies? Schrijf je dan in voor onze e-mailnieuwsbrief. Je ontvangt deze nieuwsbrief 3 tot 4 keer per jaar.

Meld je hier aan

Bezoekadres: Oude Vaartweg 2, 2343 JD Oegstgeest

U kunt ons volgen via

    Aangesloten bij