Inspiratie en SJI

Op onze website wilden wij ook een kopje ‘Inspiratie’. Wij bedoelen dat letterlijk: ‘een kopje met inspiratie’. In de dagelijkse wereld van de jeugdhulp lopen we regelmatig tegen problemen aan: die van cliënten, die van collega’s, van het jeugdhulpstelsel, de financiering van de hulp en onze eigen problemen. Daarnaast geven wij in ons drukke werkende bestaan veel energie aan anderen en hebben we soms weinig tijd voor onszelf. Blijf dan maar eens geïnspireerd je werk doen!

Wij vinden inspiratie een belangrijke basis voor ons werk. Iets waar je aandacht aan moet schenken en tijd voor moet maken. Wij geven graag wat aandacht in de vorm van inspiratie aan hardwerkende professionals terug. Onze inspiratiebronnen, gedachten en voorbeelden vind je daarom hier.

Wat is inspiratie eigenlijk?

Het woordenboek geeft meer dan 20 definities; van aanblazing, dichtvuur tot Ingeving en Waardoor men iets doet. De betekenis van het woord ‘inspiratie’ komt van het Latijnse woord ‘in spirare’, dat letterlijk betekent ‘inademen’ of ‘inblazen’. Dat wil zeggen de ziel of de geest inblazen. Van Dale geeft als betekenis het woord ‘bezieling’. Ook is het woord ‘spiritus’ te herkennen. Spiritus wordt vertaald als geest of ziel. Tegenwoordig zien we inspiratie een middel om tot dieper inzicht te komen of om in beweging te komen.

Ieder heeft zijn eigen inspiratiebronnen en vormen. Er is geen eenduidige vorm waarin inspiratie gegoten kan worden. De bron van inspiratie, zou je kunnen omschrijven als ‘de persoonlijke bezieling waaraan een mens uitdrukking wil geven’.

Waar iemand zijn inspiratie uit haalt of door geïnspireerd raakt, is heel persoonlijk. Dat kan zijn uit: de natuur, muziek, een theatervoorstelling, een goed boek of door een opleiding. Maar ook een mens of een gebeurtenis kan dienen als bron van inspiratie. Inspiratie kan je ook koppelen aan kunstenaars, uitvinders en vernieuwers, kortom: mensen die een idee hebben en dat met gevoel omzetten in muziek, beelden, een product of zelfs een therapie.

Inspiratie is een innerlijke kracht, toch kun je inspiratie zien. We zeggen bijvoorbeeld weleens “Je kunt zien dat hij geïnspireerd is…” Meestal is er dan een beeld van iemand die enthousiast, vol vuur, gedreven, met zijn of haar activiteiten of met anderen bezig is. Het heeft te maken met bezieling, ergens voor gaan, met aandacht, intense betrokkenheid, een verbinding maken met de omgeving en hart voor de zaak hebben. Geïnspireerde mensen stralen iets krachtigs uit, zijn staan in hun kracht, en kunnen anderen inspireren in hun omgeving.

Howard Liddle en MDFT

Zo’n geïnspireerd mens is de ontwikkelaar van MDFT: Howard Liddle. Liddle werd halverwege de jaren zeventig zelf geïnspireerd door en opgeleid door Salvador Minuchin, Jay Haley en anderen van de Philadelphia Child Guidance Clinic. Een decennium later werkte hij samen met Braulio Montalvo om klinische supervisiemethoden te verfijnen die een kernonderdeel van MDFT zouden worden. Tijdens het werken en lesgeven in gemeenschapsklinieken gedurende deze basisjaren, werd Liddle getroffen door de vele risico’s en moeilijkheden en complexe klinische behoeften van klinisch verwezen adolescenten. Hij zag dat de behandeling van deze tieners en het helpen van hun families vereist dat therapeuten verder gaan dan alleen gezinstherapie of individuele therapie.

Doordat Howard als mens en psycholoog geïnspireerd werd, heeft hij ons weer geïnspireerd en hebben wij vandaag de mogelijkheid om MDFT als bewezen effectieve methodiek in te zetten.

MDFT werd een nieuw soort gezinstherapie – een alomvattende, systemische en ontwikkelingsgerichte benadering. Liddle’s vastberadenheid om adolescenten en gezinnen te helpen een gezond levenspad te vinden, in combinatie met bezorgdheid over het ontbreken van beschikbare en door de wetenschap ondersteunde interventies voor adolescenten, leidde tot zijn ontwikkeling van MDFT.

Vanuit de methodiek MDFT zijn de onderliggende waarden belangrijk: Heart, je werkt vanuit je hart, Mind, je werkt vanuit je kennis, Science, je werkt niet zomaar, maar vanuit wetenschap en Soul (je werkt met universele waarden voor de mens). Eigenlijk is dat gewoon: werken met bezieling. De therapie zelf werkt niet alleen voor de cliënt maar inspireert ook de therapeut!

Dus: Heb jij al een kopje inspiratie in het vooruitzicht deze week?

Nelleke Groenewegen

Directeur-Bestuurder

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen en activiteiten van Stichting Jeugdinterventies? Schrijf je dan in voor onze e-mailnieuwsbrief. Je ontvangt deze nieuwsbrief 3 tot 4 keer per jaar.

Meld je hier aan

Bezoekadres: Oude Vaartweg 2, 2343 JD Oegstgeest