Corona Column 1

DE ANDERE KANT VAN EEN GEVAARLIJK VIRUS.

De eerste twee- en halve week zit erop! En wat zijn we blij met iedereen! Ik heb bijna alle MDFT ideeën in praktijk uitgewerkt zien worden, het zijn er teveel om op te noemen, maar hier zijn er een paar:

Crisis is kans: Wij zijn direct begonnen met online werken met zijn allen, we proberen van alles uit en zijn opeens bijna IT experts! We geven elkaar tips en lachen met zijn allen als er weer eens een kind in een SuperMario pak door het beeld vliegt! En nog mooier: we doen hetzelfde met de gezinnen: we bellen, whatsappen, facetimen, skypen, zoomen en instagrammen er lustig op los!

Zie het gezin als sterker als zij zichzelf zien: Natuurlijk zijn er ook hele spannende momenten en moeilijke zaken in deze online hulpverlening, maar tot nu toe heb ik ook veel trots en verbazing gehoord van therapeuten wiens gezinnen niet in zak en as zijn gaan zitten, die meer verbinding voelen dan daarvoor met elkaar, die door deze tijd juist dichter bij elkaar komen en dat heeft een effect op ons therapeuten: we durven meer!

Kleine stapjes: In MDFT zit het principe van kleine stapjes en de wereld helpt ons daar nu mee: we zijn allen gedwongen kleinere stapjes te nemen, kortere sessies te doen en succesjes te vieren: we leggen de lat nu precies hoog genoeg!

Do what it takes: Opeens denk ik aan de uitspraak van Pipi Langkous (die overigens nooit zo door Pipi gezegd is, maar dat terzijde):” Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!” En we doen het gewoon, zelfs de therapeut die echt nog nooit iets online doet, doet het! We zijn zelfs online aan het tapen!!

Gevoelens van liefde en betrokkenheid vergroten: Ook hier: wat helpt de wereld van vandaag mee om deze universele waarden voor mensen een echt gezicht te geven: er wordt geklapt voor hulpverleners, er worden teddyberen voor ramen gezet voor al die kinderen die thuis zitten, er wordt een actieplan gemaakt om ouders en kinderen in huiselijk geweld situaties te verlichten, er wordt gezwaaid naar opa en oma. Opa en oma lezen via facetime verhaaltjes voor aan hun kleinkinderen, er wordt gekookt voor ouderen die de straat niet meer opkunnen. Er zijn allerlei challenges voor allerlei doelgroepen opgestart. Er wordt voor het eerst sinds lange tijd echt nagedacht over al diegene die in de zorg zitten of zorg krijgen. Iedereen realiseert zich wat echt belangrijk is en dat is liefde!

Fase 1 van deze online MDFT behandeling is mooi verlopen! We gaan nu de overgang van Fase 1 naar Fase 2 in en ik zou tegen iedereen willen zeggen: Hou dit mooie werk vol: het gaat naarmate de “lockdown”langer duurt, moeilijker worden…..maar om met Bob de Bouwer af te sluiten: “Can we fix it??? Yes we can!!”

Succes allemaal, namens SJI Sylvia Cool.

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen en activiteiten van Stichting Jeugdinterventies? Schrijf je dan in voor onze e-mailnieuwsbrief. Je ontvangt deze nieuwsbrief 3 tot 4 keer per jaar.

Meld je hier aan

Bezoekadres: Oude Vaartweg 2, 2343 JD Oegstgeest